Vertrouwenscommissie

VERTROUWENSCOMMISSIE



Vertrouwenscommissie

Vertrouwenscommissie

Sporten bij Schaerweijde moet gebeuren in een vertrouwde omgeving waarin spelers en anderen zich veilig voelen. De vertrouwenscommissie van Schaerweijde is ingesteld om het Verenigingsbestuur te adviseren over het creëren en behouden van een veilige en vertrouwde omgeving en ervoor te zorgen dat meldingen van ongewenst gedrag effectief en zo spoedig mogelijk bij de juiste personen, organen van de vereniging of externe instanties terechtkomen voor verdere behandeling..


Voor de goede werking van de vertrouwenscommissie is het belangrijk dat leden van en betrokkenen bij Schaerweijde de leden van de vertrouwenscommissie/vertrouwenscontactpersonen weten te vinden en geen drempel ervaren om zaken aan de vertrouwenscommissie voor te leggen. Daarom leggen wij in dit overzicht uit wie we zijn en wat we doen.


Waarvoor kan ik contact opnemen?

De vertrouwenscommissie adviseert over en geeft opvolging aan meldingen van leden en betrokkenen over omstandigheden bij Schaerweijde of gedrag van leden van of betrokkenen bij Schaerweijde. Meldingen kunnen bijvoorbeeld gaan over geweld, pesten en bedreigingen via sociale media, seksuele intimidatie of ieder ander ongewenst gedrag. De vertrouwenscommissie is niet bedoeld voor meldingen over technische zaken, zoals elftalindelingen, of over problemen met betrekking tot de accommodatie.


Wat gebeurt er met een melding?

Als je een melding hebt gedaan, neemt één van de commissieleden altijd contact met je op. Dan bespreken we welke commissieleden betrokken zullen zijn, de mogelijke vervolgstappen en de bijbehorende procedure. 


Bij een schriftelijke melding aan de vertrouwenscommissie zal de vertrouwenscommissie in eerste instantie schriftelijk reageren om nader af te stemmen . Deze afstemming kan desgewenst schriftelijk of telefonisch plaatsvinden. Ook bij een telefonische melding wordt besproken op welke manier de verdere contacten zullen plaatsvinden.


Commissieleden die op enigerlei wijze betrokken zijn bij datgene waar de melding over gaat, worden bij de opvolging daarvan niet ingeschakeld. De vertrouwenscommissie zorgt er voor dat de privacy van alle betrokkenen wordt gewaarborgd en dat de belangen van alle betrokkenen worden meegewogen. De vertrouwenscommissie handelt uitsluitend in overleg met jou als melder. Als je om wat voor reden ook het overleg met de vertrouwenscommissie wilt beëindigen, dan zal de vertrouwenscommissie vervolgens dan ook geen enkele actie meer ondernemen. 


Als het nodig is dat er gesprekken met betrokkenen worden gevoerd, dan gebeurt dat in beginsel door tenminste twee commissieleden. Deze gesprekken zijn strikt vertrouwelijk en worden in een afgesloten ruimte gevoerd. Van de gesprekken wordt een verslag opgemaakt.


Naar aanleiding van de gesprekken en het onderzoek geeft de vertrouwenscommissie een advies aan het verenigingsbestuur. Het verenigingsbestuur besluit uiteindelijk of en zo ja, welke acties ondernomen zullen worden. Hierover vindt zo nodig nog overleg plaats met de vertrouwenscommissie. De communicatie over eventuele acties naar aanleiding van het onderzoek gebeurt door het verenigingsbestuur.


Meldingen of vragen?

Stuur een mail naar [email protected], of neem contact op met één van de commissieleden (namen en telefoonnummers zijn te vinden onder Commissies). Het reglement vertrouwenscommissie en het pestprotocol zijn hier te vinden.

 



Deel deze pagina


Share by: